Citiraj:
Autor Old Iggy
Tebi je jasno da je neizvedivo donošenje zakona kojim bi nekoga tjerao u neisplative investicije i da je to i protivno Ustavu? 
|
Dakle investicija je neisplativa ako nisam monopolista na ono što izgradim, mislim na infrastrukturu.
Postavi slučaj drugačije.
Raspiše se koncesija uz uvjet izgradnje svjetlovodne mreže i zahtjeva se za sve koncesionare da pokriju sve korisnike u RH uz period od 5 godina i uvjet pristupa mreži pod jednakim uvjetima korištenja cjelokupne mreže za sve koncesionare. Dakle svi su u tome ravnopravni, a koliko će korisnika netko na kraju imati ovisi o onome što će ponuditi od usluga i cijeni tih usluga. Dakle nema monopola već se koncesionari natječu samo svojim uslugama i cijenom. Ulaganja u mrežu se isplaćuju svima jednako jer će postojati i stavka kao i kod HEP-a, mrežarina koja će za sve korisnike biti jednaka.
Povrat ulaganja se ostvaruje preko mrežarine, a dijeli se u odnosu koliko je koji telekom izgradio u postotku od mreže a visina mrežarine se određuje na osnovu dogovorenog vremenskog roka kroz koji se mora vratiti uloženo. Dakle rizik telekomima što se tiče povrata uloženih sredstava ne postoji. Osiguravaš na cjelokupnoj mreži jednake uvjete pristupa svim telekomima pod jednakim uvjetima i međusobno si konkuriraju samo na osnovu ponuđene usluge i njezine cijene. Na kraju izbjegavaš monopol i dodatni profit koji se na osnovu monopola trenutno ostvaruje.
Reci mi što je u tome loše?
Telekomima je osiguran povrat sredstava koji ulože kroz neki razumni rok, ali im se onemogućava monopol. Da bi dobili kocesiju za svoj rad moraju pristati na izgradnju mreže pod ovim uvjetima koje propisuje država. Nije to ništa loše i ne tjera se nikoga na nešto, jer koncesija se dodjeljuje uz određene uvjete, sve je poznato i transparentno i na kraju svi koncesionari imaju jednake uvjete. Naravno da veći i jači koncesionari će ulagati srazmjerno svojem udjelu na tržištu, što je definirano u koncesiji, a ako netko na infrastrukturi koju grade koncesionari počinje dobivati veći broj korisnika automatski mu rastu i obaveze u izgradnji mreže.
Sve se može kada se hoće i kada se postave ciljevi što se želi, nitko od koncesionara na mora biti zakinut, ali osnovno je izbjegavanje monopola jer je to osnovni problem koji dovodi do neravnopravnosti telekoma na tržištu i tu država mora uskočiti kao regulator.
Nitko neće propasti radi ulaganja jer mu je za ulaganje garantiran povrat investicije kroz neki razumni rok.
Najgora je situacija koju imamo sada, a to je da još uvijek se koriste bakrene parice koje su u mojem slučaju stare 50 godina, a ima i starijih na području RH. Vrijeme je da se tehnologija bakrenih parica prestane krpati raznim tehničkim dosjetkama jer i to ima svoj kraj i cijenu i da se konačno izgradi optička mreža primjerena današnjem vremenu i tehničkim mogućnostima.
Na kraju izgradnju svjetlovodne mreže će platiti krajnji korisnici, a kada to sve baciš na papir proći će svi i telekomi i korisnici znatno jeftinije nego što je sada slučaj u ovakvim odnosima na tržištu i šarolikom stanju telekomunikacijske mreže. Jer se koriste vrlo različite tehnologije i tehnološka riješenja koja ovise o vrsti tehnologije (bakar, koaksijalac, optika) pa tako se događa da krpanjem zastarijelih tehnologija vrlo često se moraju mijenjati i uređaji kod krajnjih korisnika što je neracionalno i neekonomično.
Ovako bi se dobila jedinstvena optička infrastruktura a vrstu tehnologije i same parametre mreže bi postavio HAKOM kao stručno tijelo i koji bi se brinuo da se postavi jedinstvena tehnologija za cijelo područje RH koja se onda može u budućnosti puno jeftinije nadograđivati nego kada imaš mix tehnologija unutar mreže kao što je to slučaj danas, a to sve samo poskupljuje troškove održavanja takve mreže.
Možemo samo konstatirati da današnja situacija na tržištu što se tiče infrastrukture nije idealna i održavanje takve mreže košta puno više nego da se izgradi jedinstvena svjetlovodna mreža na području cijele RH. Ako to ne može direktno država, ali može država preko koncesija to uvjetovati telekomunikacijskim kompanijama uz garanciju povrata investicije preko mrežarine kroz razumni rok za povrat investicije i izbjegavajući da netko postane monopolista.