View Single Post
Staro 10.10.2006., 19:53   #1
DoDo
Premium
 
DoDo's Avatar
 
Datum registracije: Sep 2003
Lokacija: Rijeka
Postovi: 372
Water cooling guide by DoDo & Kova

Dakle nakon dugo vremena i želje htio sam napraviti svoj guide da pomogne drugima koji
ulaze ili već jesu u svijetu vodenog hlađenja.

Načito sam se puno svakakvih stvari i vječitih pitanja oko ove teme,ja još uvijek neznam
sve,ali ono što znam ću podijeliti svama.

Pa krenimo redom:

Prednosti vodenog hlađenja:

1.manje temperature kompjutera - temperature blizu temperature zraka u prostoriji, jer je mnogo bolji prijenos topline (više W topline može "progutati" bez da se temp. digne značajno)
2. manja buka (jer nema ventilatora i ukoliko se odabiru pravilne komponente)
3. veća mogućnost overclocka
4. mogućnost ugradnje na (CPU, AGP, HDD, NB,...)
5. ponos vlasnika


Nedostaci vodenog hlađenja:

1. težina kučišta (ako je sve u kučištu; nije za česte posjetitelje LAN-ova), te s time i prenosivost (ako nije sve u kučištu)
2. cijena
3. prostor kučišta se ispunjuje
4. za neke prekomplicirana izvedba
5. cijena (naprema ostalim vrstama hlađenja)

Kao negativnu stranu nisam naveo mogućnost "curenja" jer se sistem složi da ne pušta, pa po meni
to nije negativna strana , i ventilator na kuleru može riknut prema tome uvijek postoji dio rizika.
I još jedna bitna stvar "ČISTA DESTILIRANA VODA NE PROVODI STRUJU"

Sad kad smo napravili uvod krenimo dalje.

Svako vodeno hlađenje se sastoji od :

1. BLOK-a za procesor,grafičku, + ostalo što želimo hladiti
2. REZERVOAR ili T-LINE
3. RADIATORA - zagrijana se voda mora negdje ohladiti
4. VENTILATORA - koji će hladiti radiator
5. PUMPE - koja tjera vodu kroz cijevi i sistem
6. CIJEVI - koje spajaju sve dijelove



1.BLOK

Hladi naš procesor ili grafičku,o ovome bi se dalo napisat brdo toga no naglasit ćemo ono bitno,
prije 6-7 god koristili su se blokovi na temelju kanala u samom materijalu kroz koje je tekla
voda.Mnogi danas uključujući imene koriste taj jednostavni dizajn za izradu DIY(Do it yoursef) bloka.
Iako dobar taj dizaj je totalno zastario i nemože se mjeriti s "pravim komerijalnim blokovima".

Navest ću par primjera današnjih blokova u odnosu na "kanalni dizajn"
1.kanal
2.EK
3.aquaxtream
4.storm & midplate

Po meni je ova ljestvica od najlošijeg prema najboljem.
-----------------------------
DIY:

Za sve one koji misle raditi svoj blok navest ću link koji je meni puno pomogao.
No ima ih još masu samo treba proguglat.

http://forums.procooling.com/vbb/forumdisplay.php?f=37

No prije nego se upustite u izdradu DIY bloka obavijest.
NE ZAPOČINJITE S PRONALASKOM BAKRA, PLANOVIMA, RADOM, CRTANJEM, MJERENJEM I TRAŽENJEM TOKARA, CNC GLODALICE AKO IMATE 300-TINJAK KUNA.
Vjerujte mi potrošit će te brdo živaca,vremena,benzina,odlaska u sve moguće centre žicanja prijatelja od prijatelja,
i kad stavite na papir sve, ispast će vas razlika od nekih 100tinjak kuna koje ste mogli dati za komercijalni blok.
Znam što pričam imo sam takvu situaciju,uštedite si vrijeme i novac.

Krenite sa DIY samo ako:

1.Imate ZAGARANTIRANO nekog tokara ili CNC poznanika koja vam to može za pivu ili za siću napraviti
2.Jednostavno obožavate i morate napraviti nešto DIY i to vam je zadovoljstvo.

Napomena:Ako radite blok i za grafičku nastojte napravit vrlo jednostavan i protočan dizajn hladiti će dobro,
a neće dodatno opteretit sistem otporom,grafička nije tolko osjetljiva na temp. pa joj 5 stupnjeva gore dole
ne znači ništa.

Lemljenje bakra:
-treba plinska lemilica (ili jača električna od 80W na dalje)
-tinol
-pasta za čiščenje bez koje se tinol neće primiti (pasta za lemit bakrene cijevi)
-"domaći" blokovi su čak i bolji od dosta gotovih kitova iz uvoza, pošto nije masovka lijepo su ispolirani i odlična je završna obrada...
-moguće dodatno hlađenje ventilatorom (ovisno o cijevima)

-------------------------

Svaki blok radi na "jednostavan način" , voda ulazi preuzima na sebe toplinu i izlazi kao "zagrijana".
Dakle imamo uvijek jedan ulaz i jedan izlaz što je logično ali nije uvijek i pravilo,primjer:

1.Normalni blok
2.RBX


O samoj vodi,fizici,turbulecijama nećemo mislim da to nije bitno u našem slučaju.



2. REZERVOAR (posuda) ili T-LINE

Služi za punjenje sistema vodom. Ovo je odabir pojedinca, rezervar stvara veću težinu no neophodan je ako imate potopnu pumpu, zrak lakše izlazi iz sistema kad ga prvi puta punimo ukoliko imamo rezervar.
Moja preporuka je T-line, stavlja se prije ulaza u pumpu, po meni praktičnije i jednostavije. Negativna strana je da zrak teže izlazi van.

Rezervar slika
T-line slika

Materijal za rezervoar:
-staklo, plexi, aluminij ili bakar - bitno da ne propušta vodu; stvar je izbora, netko će možda i to hladiti ventilatorom
-kako hermetički zatvoriti ? Snađite se, svaki materijal drugačije zato nisam pisao o tome



3. RADIATOR

Prima toplinu na sebe i samim time se voda koja prolazi kroz njega hladi.
Kako preuzima toplinu na sebe potrebno ga je hladiti,radiatore obično hladimo ventilatorima od
120 ili više mm promjera,što zbog protoka zraka što zbog tišine.

Radiator se sastoji od cijevi preko kojih su stavljeni "listići" lima koji čine veću disipacijsku
površinu.Razlikujemo ugrubo 2 vrste cijevi:

1.PLOSNATE
2.OKRUGLE


1.PLOSNATE

Nalazimo ih u većini grijača kabine od automobila ili komercijalnim radiatorima za vodena hlađenja.

Primjer:Radiator cooltek (plosnate cijevi)

Prednosi plosnatih cijevi je ta da bolje odvode toplinu od okruglih,zašto
evo slike a slika govori bolje od tisuću riječi .Mislim da je sad jasno.

2.OKRUGLE

Naglašavam, nemojte koristi tip radiatora s ovakvim cijevima, to su radiatori od klime,
frižidera itd. Primjer: Radiator

Na slici se vidi koliko 180 zakreta ima taj radiator, TO DOSLOVNO UBIJA PROTOK.
NAŠA MALA PUMPA ĆE SE MUČITI PUMPATI VODU KROZ TAKAV RADIATOR.
Rezultat slabije performanse fkors.
Još jedna negativna strana je da okrugle cijevi slabije odvode toplinu što sam i pokazao
na slici gore.

Radiator mora biti velik najmanje 120x120mm.Ne pretjerujte ni s veličinom
gledajte da vam je max 3 ventilatora od 120mm.VIše od toga zahtijeva jaču pumpu,
npr. radiator od automobila za hlađenje motora,što povlači za sobom X stvari koje sam
naveo gore pod "PUMPA".

Ja prije svega gledam praktičnost a pod time mislim da sve mogu strpat u jedno kučište,
i nositi ga okolo,no ako nekome nije bed stavit kantu od 30+L ili zašarafit auto radiator
na zid samo naprijed.

---------------------------
DIY

Za one koje misle uzet neki od radiatora iz automobila,preporučam radiator hladnjaka kabine
iz stojadina,i sam ga imam ,bakren je i ima dovoljno prostora između listića da zrak može
prolaziti što se nebi moglo reći za neke novije aluminijske modele.A pošto takvih autiju ima
u svakoj grabi ili otpadu nema problema što se opskrbe tiče .
Fkors da ima plosnate cijevi.

---------------------

4. VENTILATORI

Kao i kod zračnog hladnjaka vrlo jednostavna računica,veći broj okretaja manja temperatura
veća buka,manji broj okretaja veća temperatura,manja buka.
Preporučam ventilatore od 1000-1600 o/min.

Neki komercijalni radiatori:
link.
__________________

P35-DS3 rev. 2.0
E8200 @457x8=3655 1.35V
2x1Gb kingmax 667 @ 915 5 5 5 2V
1x2Gb transcedent @ 915 5 5 5 2V
GTX460 768MB @ 830/1050
Fortron 350W


"Let's face it, we're not changing the world. We're building a product that helps people buy more crap - and watch porn."
- Bill Watkins- CEO Seagate Technology

Zadnje izmijenjeno od: Vuco. 18.10.2006. u 22:14.
DoDo je offline   Reply With Quote