ATi Radeon 4850 HD susreće Accelero S1 rev.2
Svi već dobro znamo da je 4850 HD vrhunska video kartica, i s obzirom na cijenu po kojoj se
nudi, trenutno je best buy do 1500 kn. Najveće mane ovog komada hardware-a je taj što
usprkos mikro-kontrolerom upravljanoj brzini vrtnje samog hladnjaka, hlađenje ove kartice
nije optimalno, i u najmanju ruku dramatično (85°C bez opterećenja sa 800 r/pm-a, do 95°C u
punom radu sa cca 1450 r/pm-a). Bez obzira na to, ova kartica se jako dobro overclock-a, ali
zbog same temperature se već zapinje o kamen spoticanja.
Jedna od mogućnosti smanjenje same temperature je ručno upravljanje brzinom vrtnje samog
hladnjaka. Odlični rezultati se ostvaruju sa 40% brzine vrtnje (cca 3800 r/pm), ali posljedica
toga je i prilično bučniji sustav. Naravno, s tim se također „hodnici“ hladnjaka ispunjavaju sa
dodatnom prašinom, a rotor i stator na ventilatoru također pate (zagrijavanje dovodi do bržeg
starenja komponenti i pregaranja namotaja bakrene žice na samom rotoru).
Mnogo učinkovitije je ugradnja novog hladnjaka, i to Accelero S1 rev.2 na ovu karticu. Da bi
vam olakšao taj postupak, i pomogao vam da maksimalno iskoristite ovaj vrhunski hladnjak,
poklanjam ovih par redaka upravo vama.
PRIPREMA:
Prije nego što počnete samu ugradnju novog hladnjaka, bitno je pripremiti stvari koje će te
bezuvjetno trebati, i bez kojih će vam suživot sa ATi 4850 HD biti mnogo ljepši.
Obavezno:
- Accelero S1 rev.2 [165kn]
- Sharkon 120mm / 1000 r/pm Cooler [50kn] (ili neki drugi od 120mm)
- OCZ BGA Cooper Heatsink [25kn] (ili slični pasivni blokovi za GPU memoriju)
- Zalman Silver Paste [25kn] (Artic Silver, Spire Silver i druge termovodljive paste)
- Plastične vezice 4 kom. [2kn] (ili žica za vezanje el. vodiča)
- Uhu momentno ljepilo [18kn] (može Loctite, ali klasični bez dodatka gume, tj. manje
agresivno brzo ljepilo)
- Elektronička kliješta (poslužit će i „konbinirke“)
- Mini brusilica od 25W (može i bušilica manje snage sa brusnim kamenom i
regulatorom brzine okretaja)
- Set malih i srednjih križastih bitova (ili odvijač „vulgaris“, s tim da pazite da ne
oštetite vijke, tj. „izglodate“ glavicu vijka)
Opcionalno:
- CD-Rom Audio kabel [ukradite iz nekog „smeće“ kućišta] (onaj što se koristio za
direktno spajanje na matičnu ploču radi mogućnosti korištenja audio konektora na
samom optičkom uređaju)
- Malo strpljenja i mirna (ženska) ruka (na ramenu) ☺
Nakon što ste sve pribavili, potrebno je ukloniti stari hladnjak. Možda sam staromodan, ali iz
iskustva se držim toga da se prvo odstrane okolni vijci, pa tek onda vijci koji su neposredno
blizu jezgre grafičkog procesora. Samim time ste sigurni da prilikom odvijanja ostalih vijaka
nećete neposredno „okrhnuti“ dio same jezgre.
Dakle prvo vijke okolo jezgre, pa onda zadnja 4 vijka koji se nalaze na „X“ zaštitnoj pločici.
Vijke i pločicu sačuvajte, jer u slučaju da vam grafička kartica ipak otkaže, vratite stari
hladnjak i reklamirajte. ☺
Kada ste skinuli stari hladnjak, upotrijebite suhe Paloma maramice te očistite jezgru od
termovodljive paste, i memorijske čipove od „masnoće“.
Pošto uz Accelero S1 rev.2 dobijete 8 aluminijskih blokova za memoriju, te 2 bloka koji vam
ne odgovaraju za ovu karticu, morate nabavite 8 dodatnih blokova. Ja sam se pak odlučio za
OCZ bakrene blokove, koje koristim već duže vrijeme. Masivni su i imaju uska rebra, te
odlično odvode toplinu. Ako ne možete doći do njih, umite slične bakrene blokove, na tržištu
ih ima dosta (pogledajte u Links-u, M-San, Elkotek i slične prodavaonice).
Za hlađenje memorijskih čipova mogao sam koristiti i aluminijske koji dolaze uz Accelero, ali
mi se čine jako loši za tu namjenu. Prelagani su i imaju samo 5 rebara, te ih smatram
jeftikaner nužnim zlom. Ali never mind...
Blokovi su samoljepljivi, te kad ih montirate na čipove, dobiti nešto slično ovome:
Kad ih nalijepite na memorijski čip, laganim pritiskom palca utisnite memorijski blok 10ak
sekundi, i uvjerite se da sigurno drži (zamislite da se odlijepe usred igranja omiljene vam igre.
Znam, jako loše zvuči...).
Kada ste osigurali svih osam memorijskih čipova, vrijeme je da još zaštite i ostalu elektroniku
koja se grije na ovoj kartici.
Prije nego što krenete koristiti blokove od S1 hladnjak, pripremite si kliješta/konbinirke i
brusilicu/bušilicu sa brusnim kamenom. Pošto između kondenzatora nema mjesta za punih 4
bloka, jedan blok valja skratiti za jedno rebro (od nekud mi je ovo poznato, Biblija, Knjiga
postanka... Naaahhh...). Pripazite na prste, i od strane brusilice i od strane zagrijavanja bloka.
Možete koristiti i škripac, ali u tom slučaju bi se aluminij lako mogao savinuti i početi taliti.
Polako uz pomoću kliješta je bolja opcija. Trebali bi ste dobiti ovakav komad bloka:
Sada si fino uzmete još tri bloka, i polijepite ih zajedno sa ovim jedan uz drugi, te bi ste
trebali dobiti ovakav prizor na vašoj video kartici:
Još malo pa smo gotovi sa blokovima. Ostala je još 8 elektroničkih sklopova koje treba zaštiti
od pregrijavanja. To su ovih 8 iznad aluminijskih hladnjaka.
Pošto je površina za lijepljenje jako mala, siguran sam da će blokovi nakon par sati otpasti.
Zato uzmite 3 komada aluminijskih blokova, i na ljepljivi sloj kapnite pola kapi Uhu super
ljepila, te komadićem papira tanko razmažite da bude skroz glatko, skoro kao i da nema
ljepila (to je ipak agresivna kemikalija koja može (ali ne mora) oštetiti vašu grafičku karticu,
zato stavite jako malo i razmažite, te zalijepite.
Ok, ovaj dio posla je gotov, sada se možete baciti na ostatak hladnjaka. ☺
Nanesite pastu u tankom sloju na jezgru grafičkog procesora, te pripazite ako koristite
srebrenu pastu da vam se ne „prelijeva“ preko jezgre. Srebro je vodljivo i sigurno ne želite
vidjeti plavi dim iz kućišta.
No dobro, postavite hladnjak zajedno sa 2 plastična „čepa“ koji ga osiguravaju čvrsto na
mjestu. Tu ne bi trebalo biti problema, imate 4 vijka i slijedite upute koje ste dobili sa
hladnjakom.
Ok, hladnjak leži na grafičkoj, ali još jednom pogledajte da slučajno heatpipe-ovi nisu
pomaknuli ili odvojili blokove sa memorije (prolaze tik iznad memorije).
Kad je sve gore, priključite grafičku karticu na računalo i provjerite dali radi.
Radi? Ok, sa GPU-Z bi ste trebali očitavati temperaturu u rasponu od 50-55°C, a i manju. Sve
više vrijednosti od toga bez opterećenja bi značile da ste stavili ili previše paste, ili hladnjak
nije dobro „sjeo“ na jezgru, te ponovno postavite hladnjak i ispravite svoju grešku.
Sad sve paše? Odlično, vrijeme je za montažu 120mm hladnjaka. Najbolje bi bilo da ga
postavite tako da puše po memorijskim čipovima i po 2 heatpipe. Ako nemate 120mm,
koncentrirajte se na memoriju, jer pipe same dobro hlade jezgru, dok memoriju sama treba
određeni „propuh“. Ja sam se odlučio ovako montirati hladnjak:
Sa plastičnim vezicama (spojite 2 kao jednu, jer jedna sama je prekratka) povežite hladnjak na
2 kraja provlačenjem vezica kroz aluminijska rebra i između jedne heatpipe. Zategnite te
odstranite višak. Možete koristiti i žicu za montiranje, ali nije baš previše fancy za gledati.
Možete hladnjak zalijepiti za aluminij na S1 sa super ljepilom, ali nisam baš siguran da će
dugo držati. Budite kreativni. ☺
Još malo pa samo došli do kraja. Sigurno se pitate što će mi pobogu onaj kabel za CD-Rom!?

Pa, pošto mi se nije svidjela ideja da svoj 120mm hladnjak spajam na ploču ili direktno na
molex konektor, te samim time razvlačim žicu po kućištu, sjetio sam se da ti stari kablovi
imaju konektor koji odgovara istom onom koji napaja hladnjak na stock hladnjaku ove
grafičke kartice. Odsijecite taj bijeli konektor sa 4 žice.
Trebaju vam samo dvije: crna i crvena.
Ako gledamo konektor, crnu je potrebo premjestiti na krajnju lijevu stranu, a crvenu odmah
do nje. Ostale žice iščupajte i bacite. ☺ To bi izgledalo ovako:
Na ventilatoru imate 3-pinski konektor, te spojite crvenu na crvenu, crnu na crno (crna 0V,
crvena 12V). Najlakše vam je to napraviti tako da sa bijelog 4-pin konektora ove 2 žice
(crvena i crna) ogulite 2mm te presavijete uz plastiku, te ugurate u rupice na ženskom 3-pin
konektoru od ventilatora. Ovako to kod mene izgleda (slikano mobitelom .
Naravno, spoj malo ojačajte izolacijskom trakom, da se prilikom čišćenja kućišta ne iščupa. ☺
Čestitam! ☺ Upravo ste montirali svoj S1, te će te sigurno dugo uživati uz vašu 4850 HD
karticu! ☺
Samo za primjer, meni moja 4850 bez opterećenja radi na 32°C.
A overclock je također bolestan: ☺
Ja se još samo ispričavam zbog slika koje su slikane sa Nokiom 6300 na 1600*1200. Za kraj,
slika moje „kante“:
Odabrao: Đelo Hađiselimović ☺
Autor teksta: Valg